Gratis Cursus

Acquisitie overzicht – Google Analytics

In de rapportnavigatie vind je ‘Acquisitie‘ terug. De sectie acquisitie vertelt je waar jouw bezoekers vandaan komen zoals zoekmachines, sociale media of verwijzende websites. Met deze inzichten achterhaal je meteen welke kanalen bezoeken opbrengen of niet. Spendeer je ontzettend veel tijd in een bepaald kanaal, maar krijg je weinig tot geen bezoeken? Misschien is dat kanaal dan wel niet het beste kanaal voor jouw website. Achterhaal al deze data in onderstaande secties.

Hieronder vind je 6 secties terug namelijk:

  • Overzicht
  • Alle verkeer
  • AdWords
  • Search Console
  • Sociaal
  • Campagnes

Een dashboard met de belangrijkste kanalen, aantal sessies, conversieratio (zelf te kiezen conversie). Zorg er zeker en vast voor dat je een doel hebt ingesteld om deze analyse te maken→ doelen instellen in Google Analytics.

In deze les leren we:

 Rapport acquisitie / overzicht raadplegen

 Verschillende kanalen onder de loep

Rapport acquisitie / overzicht raadplegen

Om het rapport ‘Acquisitie overzicht‘ te raadplegen ga je naar ‘Acquisitie‘ in de rapportnavigatie en klik je op ‘Overzicht‘.

Het overzicht geeft je een beknopte versie van alle topkanalen die bezoekers sturen naar jouw website (sessies, % nieuwe sessies en nieuwe gebruikers) alsook het gedrag en de bijhorende conversies (indien doelen zijn ingesteld).

Je kan echter verschillende primaire dimensies toepassen:

  • Topkanalen (standaard geselecteerd)
  • Topbronnen/-mediums
  • Topbronnen
  • Topmediums

En een ingestelde conversie selecteren:

  • Zachte (micro) conversies
  • Harde (macro) conversies

Als conversies zijn ingesteld, zie je meteen welk kanaal het beste presteert. Dit vind je terug in de laatste kolom ‘Conversies‘. Dit uitgedrukt in conversieratio, aantal behaalde doelen en doelwaarde (ook weer indien ingesteld).

Verschillende kanalen onder de loep

In Google Analytics worden verschillende kanalen onder de loep genomen. Alvorens we duiken in de data is het belangrijk dat we het onderscheid kennen tussen deze kanalen.


Organisch zoekverkeer

Het organisch zoekverkeer is verkeer dat afkomstig is van Google en andere zoekmachines zoals Yahoo of Bing. Dit is steeds gratis verkeer dat via Google op jouw website komt.

Betaald zoekverkeer

Betaald zoekverkeer is verkeer waarvoor je effectief betaald, dit kan per klik of per vertoning zijn. Een zeer groot netwerk van betaald zoekverkeer is Google AdWords. Wil je meer weten over Google AdWords? Volg onze gratis cursus Google AdWords.

Directe bezoekers

Bezoekers die zonder enige traceerbare bron op jouw website komt is een directe bezoeker. Denk aan bezoekers die meteen jouw website ingeven zoals www.gratis-cursus.be zonder eerst dit in Google te zoeken. Ook bezoekers via een bookmark worden gerekend onder directe bezoekers.

Verwijzende bezoekers

Bezoekers die van een andere website op de jouwe komen. Door te klikken op een link die naar een andere website leidt.

Sociale media 

Als je een Facebook bericht plaatst of een tweet de wereld instuurt met een link achter. Elke bezoeker die klikt op de link wordt onder sociale media geplaatst.

Campagnes

Het categoriseren van bezoekers in kanalen werkt op basis van UTM parameters (source, medium, campaign, term en content). Door parameters toe te voegen aan URL’s kan je ook andere campagnes meten.

Meer informatie over deze kanalen

Wil je meer informatie over deze kanalen? Klik op één van de rapporten in de linker navigatie of klik op ‘Klik hier als u alle .. kanalen wilt bekijken’ in het overzicht.

TESTIMONIAL

Gratis Cursus is ook op smartphone/tablet te raadplegen. Zo kun je waar je maar wil, op een leuke en relaxte manier je vaardigheden verbeteren!

Chloe van dosselaar

Chloë van Dosselaar

Designer

GRATIS UPDATES ONTVANGEN?

    top
    © Gratis Cursus 2020
    X