AdSense – Uitgever rapporten in Analytics
Gebruik je Google AdSense om extra geld te verdienen via jouw blog of website? Wist je dat je ook Google AdSense data in Google Analytics kunt raadplegen? In een vorige les hebben we reeds Google AdSense en Google Analytics aan elkaar gekoppeld. Hoe je dat doet lees je hier → Google AdSense en Google Analytics koppelen
Na de koppeling, duurt het ongeveer 24uur alvorens alle data in Google Analytics staat. En uiteraard kunnen we met deze data weer aan de slag om onze website bij te sturen.
In deze les leren we:
Google AdSense (uitgever) rapporten raadplegen
Pagina’s voor uitgevers analyseren
Inkomsten verhogen van Google AdSense (CTR van pagina’s analyseren)
Google AdSense (uitgever) rapporten raadplegen
Als je gebruik maakt van Google AdSense, en daarmee dus ook advertenties op jouw website hebt geplaatst, kun je zeer gedetailleerde rapportages opvragen in Google Analytics. Hoe je dat doet lees je hier:
- Klik in de rapportnavigatie op ‘Gedrag’
- Ga naar ‘Uitgever‘, komt van ‘Publisher’ in het Engels
- Hier vind je 3 rapporten namelijk: ‘Overzicht‘, ‘Pagina’s voor uitgever‘ en ‘Verwijzende URL’s‘
AdSense data (rapport: overzicht) in Google Analytics
Kom via bovenstaande rapporten meteen te weten hoeveel vertoningen voor uitgever, klikken, CTR (doorklikratio) en opbrengst je hebt. Voeg een segment toe om data te isoleren om tot meer inzichten te komen in jouw advertentie-inkomsten.
Data vergelijken
Vergelijk ook meteen via de kalender (bepaalde periode vergelijken met een andere periode) om te kijken of de inkomsten via advertenties stijgen of net niet.
AdSense data (rapport: overzicht) data vergelijken
Pagina’s voor uitgevers analyseren
Wil je weten welke pagina’s de meeste inkomsten generen via Google AdSense? Ga naar het rapport: ‘Pagina’s voor uitgevers‘. Je krijgt een overzicht van de top 10 pagina’s (momenteel wel gesorteerd op vertoningen voor uitgever). Als je de top 10 pagina’s wilt met hoogte opbrengst moet je daar eerst op klikken.
Pagina’s voor uitgevers gesorteerd op ‘Opbrengst voor uitgever‘
Opdracht om inkomsten te verhogen via Google AdSense:
- Identificeer pagina’s voor uitgever een lage CTR (doorklikratio op advertenties)
- Identificeer pagina’s voor uitgever met een hogere CTR (bovengemiddeld), hoe verschillen deze pagina’s met pagina’s die een lagere CTR hebben?
- Tip: gebruik hiervoor eventueel geavanceerde filters
- Wijzig de advertenties of schikking van de pagina’s met een lage CTR om een hogere CTR te krijgen en dus meer inkomsten