Doelgroep analyseren – Overzicht (Google Analytics)
Wil je een algemeen overzicht krijgen van jouw doelgroep in Google Analytics? We kunnen verschillende dimensies en statistieken raadplegen in dit overzicht gaande van demografische gegevens, systemen tot mobiele apparaten. Al deze gegevens worden standaard verzameld door Google en kunnen meteen onder de loep genomen worden.
In deze les leren we:
Algemeen overzicht van doelgroep
Andere rapporten raadplegen
Algemeen overzicht van doelgroep raadplegen
Ben je klaar om jouw doelgroep te analyseren? Selecteer hiervoor het rapport ‘Overzicht‘ in de rapportnavigatie ‘Doelgroep‘.
Je krijgt meteen een overzicht van verschillende dimensies (sessies, gebruikers, paginaweergaven, ..) en bijhorende statistieken. Ook een visualisatie per dag van het aantal sessies. Standaard geeft Google Analytics een overzicht van de laatste 30 dagen weer. Deze periode is aan te passen door rechtsboven op de kalender te klikken.
De grafiek is verder ook aan te passen en in te delen ‘Per uur‘, ‘Dag‘, ‘Week‘ en ‘Maand‘
De grafiek is verder ook aan te passen en in te delen ‘Per uur‘, ‘Dag‘, ‘Week‘ en ‘Maand‘
Hiermee krijg je slechts een algemeen beeld van het aantal sessies, gebruikers, paginaweergaven en andere dimensies. Om de doelgroep te analyseren van jouw website bezoekers moeten we dieper duiken in de data.
Onder de grafiek, dimensies en statistieken krijg je 3 categorieën:
Demografie
- Taal (standaard geselecteerd)
- Land
- Plaats
Systeem
- Browser
- Besturingssysteem
- Serviceprovider
Mobiel
- Besturingssysteem
- Serviceprovider
- Schermresolutie
Andere rapporten raadplegen (doelgroep analyseren)
Klik op elk onderdeel om meer inzicht te krijgen in jouw doelgroep. Standaard krijg je telkens 10 resultaten voorgeschoteld. Als je verder wil gaan analyseren, raad ik je aan om te klikken op ‘Volledig rapport weergeven‘ om naar het desbetreffende rapport te gaan.
Bekijk elk rapport grondig om strategische wijzigingen door te voeren op jouw website. Merk je bizarre data in een Google Analytics rapport zoals een hoog aantal Russische of Amerikaanse bezoekers? Gebruik Google Analytics filters om deze uit de volledige dataset te halen.