Google AdWords koppelen met Analytics
Als je een Google AdWords account hebt, weet je dat data een essentieel onderdeel is om jouw Google AdWords campagne bij te sturen. In AdWords krijg je al ontzettend veel data, maar toch zijn er bepaalde gegevens die nog ontbreken in AdWords en Analytics zonder een koppeling te maken. Daarom gaan wij onze data verder verrijken door Google Analytics en Google AdWords te koppelen met elkaar.
Als je niet weet wat Google AdWords is, kan je altijd onze gratis cursus Google AdWords volgen.
In deze les leren we:
Google Analytics en Google AdWords koppelen
Google AdWords campagne data raadplegen in Google Analytics
Google AdWords koppelen met Analytics
Om Google Analytics en Google AdWords aan elkaar te koppelen moet je in Analytics naar ‘Beheer‘ gaan. Een AdWords account wordt altijd gekoppeld op ‘Property-niveau‘. Zoek naar ‘Productkoppelingen‘ en klik op ‘AdWords-links‘.
Stap 1: Gekoppelde AdWords-accounts selecteren
Vervolgens gaat Google Analytics automatisch jouw Google AdWords account selecteren. De 10-cijferige code die je ziet, is de AdWords client-ID of klant-ID. Als je gebruikt maakt van een MCC (Multi Client Center) krijg je eerst het MCC (of MCC’s) voorgeschoteld en moet je in het MCC jouw Google AdWords account selecteren. Klik vervolgens op ‘Doorgaan‘.
Stap 2: Koppeling configureren
Geef de titel van linkgroep in. Vb: Gratis Cursus. Selecteer daarna de dataweergave dat jij wilt.
Als laatste klik je op ‘Accounts koppelen‘.
Het duurt nu 24 uur alvorens je Google AdWords data in Google Analytics zal zien. Omgekeerd kan je al wel doelen importeren in Google AdWords vanuit Google Analytics.
Google AdWords campagne data raadplegen in Google Analytics
Na Google Analytics koppelen aan AdWords heb je en 24 uur geduld nodig, daarna je een overzicht van alle Google AdWords campagne in Analytics.
Om deze data te raadplegen ga je in de rapportnavigatie naar de categorie ‘Acquisitie‘ en vervolgens naar ‘AdWords‘. Als je dit menu open klikt krijg je een overzicht van verschillende rapporten o.a.
- Campagnes
- Boomdiagrammen
- Bodaanpassingen
- Zoekwoorden
- Zoekopdrachten
- Uur van de dag
- Uiteindelijke URL’s
- Displaytargeting
- Videocampagnes
- Shopping-campagnes