Google Analytics interessecategorieën
Benieuwd naar waarin jouw bezoekers geïnteresseerd zijn? Naast het geslacht en leeftijd kunnen we websitebezoekers nog verder gaan indelen op basis van interesses. De rapporten geven je extra inzichten in de samenstelling van jouw doelgroep. Gebruik de inzichten om Google AdWords display campagnes op te zetten of segmenten aan te maken.
Het geslacht en leeftijd achterhalen van jouw doelgroep op een website → demografische gegevens
In deze les leren we:
Rapport: interessecategorieën opvragen
Affiniteitscategorieën
Marktsegmenten
Overige categorieën
Rapport: interessecategorieën opvragen
Om het rapport interessecategorieën te activeren, moet je eerst de demografische- en interessecategorieënrapporten inschakelen. Volg hiervoor onderstaande stappen:
- Ga naar de rapportnavigatie en klik op ‘Demografie‘
- Klik op de rapportage ‘Overzicht‘, ‘Leeftijd‘ of ‘Geslacht‘
- De blauwe knop ‘Inschakelen‘ indrukken om de rapporten in te schakelen
Als je voldoende data hebt verzameld, is het tijd om in de rapporten te duiken.
In de rapportnavigatie vind je onder ‘Doelgroep‘ de categorie ‘Interesses‘. Klik deze open, hier vind je 4 verschillende rapporten namelijk:
- Overzicht
- Affiniteitscategorieën (bereik)
- Marktsegmenten
- Overige categorieën
Overzicht
Geeft een verzameling van de 3 rapporten weer (affiniteitscategorieën, marktsegmenten en overige categorieën). Standaard op basis van sessies weergegeven in procenten. Je kan dit nog verder aanpassen in:
- % nieuwe sessies
- Bouncepercentage
- Gem. sessieduur
- Pagina’s/sessie
- Sessies (standaard geselecteerd)
Google Analytics: affiniteitscategorieën
Affiniteitscategorieën beschrijft de levensstijl en hobby’s van de bezoeker. Het zijn de natuurlijke interesses van bezoekers. Er zijn welgeteld 80 verschillende categorieën onder affiniteit.
Het is mogelijk om deze data te gebruiken in Google Analytics segmenten.
Google Analytics: marktsegmenten
Marktsegmenten in Google Analytics zijn vergelijkend met affiniteitscategorieën. Het enige echte grote verschil tussen beide is dat de in-market-segmenten (marketsegmenten) bereid zijn om producten of services in de opgegeven categorie te kopen.
Google Analytics: overige categorieën
De overige categorieën in Google Analytics zijn nog specifieker opgedeeld dan de categorieën onder affiniteit. Ze kunnen gebruikt worden voor het opzetten van een display campagne in Google AdWords. Het bereik zal dus lager liggen als je overige categorieën gebruikt i.p.v. affiniteitscategorieën. Zo zijn er meer dan 1.000 verschillende interessecategorieën.