Kanalen analyseren – Google Analytics
Naast het beknopte overzicht onder ‘Acquisitie‘ heb je ook nog de mogelijkheid om alle verkeer te analyseren. Dit doe je door ‘Alle verkeer‘ te openen onder ‘Acquisitie‘. Hier vind je meer informatie betreffende bronnen en mediums. Ook één van de nieuwe rapporten ‘Boomdiagrammen’ alsook het raadplegen van zoekwoorden in Google Analytics.
Onder alle verkeer vind je 4 standaardrapporten namelijk:
- Kanalen
- Boomdiagrammen
- Bron/medium
- Verwijzingen
We duiken dieper in deze data door alvast eerst een segment toe te passen om alle spam verkeer te filteren in Google Analytics. Verder bekijken we kanaal per kanaal om tot meer inzichten te komen.
In deze les leren we:
Rapporten onder ‘Alle verkeer‘ raadplegen
Segment toevoegen om spam te verwijderen
Boomdiagrammen consulteren
Rapporten onder ‘Alle verkeer’ raadplegen
Om de rapporten ‘Alle verkeer’ te raadplegen, ga je naar ‘Acquisitie‘ in de rapportnavigatie en klik je op ‘Alle verkeer‘. Een uitklapmenu verschijnt met 4 standaardrapporten namelijk:
- Kanalen
- Boomdiagrammen
- Bron/medium
- Verwijzingen
Rapport 1: Kanalen
Het rapport geeft een algemeen overzicht van alle kanalen en bijhorende statistieken zoals aantal sessies, bouncepercentage, gemiddelde sessieduur en conversies.
Het rapport is opgedeeld in 3 blokken namelijk: ‘Acquisitie‘, ‘Gedrag‘ en ‘Conversies‘:
- Acquisitie (hoeveel verkeer heb je?)
- Gedrag (wat doet het verkeer?)
- Conversies (converteert het verkeer op de website, acties ondernemen?)
Organisch verkeer onder de loep
Klik op elk kanaal om meerdere (zeer) interessante data te krijgen. Zo krijg je wanneer je klikt op ‘Organisch verkeer‘ een overzicht van zoekwoorden. Hou er rekening mee dat dit slechts een héél klein aandeel is. Google timmert dit meer en meer dicht in Google Analytics. Gebruik hiervoor Search Console om inzichten te krijgen op keywordniveau (trefwoorden).
Voeg meteen een segment met enkel en alleen jouw hostnamen toe zodat je zeker geen spam meerekent.
Direct verkeer
Als je op direct verkeer klikt, kom je meteen op een rapport met de ‘Bestemmingspagina’s‘. Dit zijn pagina’s waarvan de bezoeker niet traceerbaar is. Het kan dus zijn dat deze bezoekers de website hebben onthouden en meteen hebben ingegeven of deze pagina hebben gebookmarkt.
Rapport 2: Boomdiagrammen
Het rapport boomdiagrammen vind je zowel bij ‘Alle verkeer‘ als bij ‘Google AdWords‘. Het is een visuele weergave van 2 criteria namelijk het primair en secundair meetcriterium.
Boomdiagrammen sessies vs gemiddelde sessieduur
De primaire en secundaire criteria zijn zelf in te geven.
Primair meetcriterium (volumestatistieken):
- Sessies
- Behaalde doelen (indien ingesteld)
- Doelwaarde (indien ingesteld)
- Nieuwe gebruikers
Secundair meetcriterium (relatieve statistieken, waar groen positief is en rood negatief):
- % nieuwe sessies
- Bouncepercentage
- Doelconversieratio
- Gem. sessieduur
- Pagina’s/sessie
Onder de visuele weergave krijg je uiteraard de data ook nog in tabelvorm voorgeschoteld.
Rapport 3: Bron/medium
Het eerste rapport ‘Kanalen‘ gaf informatie over de kanalen (medium). Een medium kan bestaan uit verschillende bronnen. Een concreet voorbeeld:
- Organisch (Google): 4.500 bezoekers
- Organisch (Yahoo): 250 bezoekers
- Organisch (Bing): 250 bezoekers
- Totaal organisch zoekverkeer: 5.000 bezoekers (alle zoekmachines)
Rapport 4: Verwijzingen
Ook het verwijzingsverkeer bestaat uit verschillende verwijzingen. Als er meerdere websites linken naar jouw website en bezoekers komen via die links bij jou terecht. Google Analytics registreert deze bezoekers en plaatst ze onder ‘Verwijzingen‘.
Benieuwd welke website naar jouw website leiden? Ontdek het rapport: ‘Verwijzingen‘