Google Analytics – Realtime data
Google Analytics is enorm krachtig waardoor het rechtstreeks feedback kan geven hoeveel bezoekers er actief zijn op jouw website. Dit rapport wordt onmiddellijk bijgewerkt zodat je steeds een visualisatie krijgt van actieve gebruikers op de website
Als er geen actieve bezoekers zijn op jouw website, kan het zijn dat de Google Analytics trackingcode verkeerd geïmplementeerd is. Volg volgende link → Google Analytics correct installeren.
Het kan uiteraard ook zijn dat er momenteel geen actieve bezoekers zijn op jouw website. Surf zelf even naar de website om dit te verifiëren.
In deze les leren we:
Realtime data raadplegen
Dimensies versus statistieken
Realtime data gebruiken om website te optimaliseren
Realtime data raadplegen
Het rapport ‘Overzicht‘ vind je in de rapportnavigatie in de categorie ‘Realtime‘.
De categorie is onderverdeeld in verschillende rapporten:
- Overzicht
- Locaties
- Verkeersbronnen
- Content
- Gebeurtenissen
- Conversies
Dimensies versus statistieken
Elk rapport is verder opgedeeld in verschillende dimensies en statistieken.
- Dimensies:
Dimensies zijn kernmerken van gegevens. Denk aan: naam conversie, browser, leeftijd, landingspagina, …
- Statistieken:
Statistieken zijn kwantitatieve metingen. Ze geven numerieke waarden weer zoals: visits, conversies, ..
Realtime data gebruiken om website te optimaliseren
Sinds Google Analytics realtime jou meteen feedback geeft over het gedrag van de actieve gebruikers, is het ook mogelijk om deze zinvolle data om te zetten in concrete actiepunten.
Hoe kan je Google Analytics realtime data gebruiken om jouw website te optimaliseren (verbeteren)?
- Werkt de Google Analytics trackingcode?
- Worden contactformulieren of andere conversies voltooid na het verzenden van een e-mailcampagne?
- Komt de juiste doelgroep (locatie) op mijn website?
- Bijhouden of de promoties worden geraadpleegd