Search Console data in Google Analytics
Wil je weten welke pagina’s van jouw website populair zijn in de organische zoekresultaten? En via welke zoekwoorden komen ze nu effectief op jouw website? Onderzoek het via de rapporten onder ‘Search Console‘ (Webmaster Tools).
Wat is Search console?
Search Console is een gratis tool van Google om de zichtbaarheid (aanwezigheid) van jouw website te monitoren. Je krijgt advies over de technische aspecten van jouw website zoals sitemaps, crawlfouten, zoekwoorden, 404 fouten, indexatie, etc..
In deze les leren we:
Search Console koppelen aan Google Analytics
Welke bestemmingspagina’s populair zijn
Welke zoekwoorden bezoekers gebruiken
Search Console koppelen aan Google Analytics
Om Search Console te koppelen aan Google Analytics, heb je alvast een Search Console account nodig. Vervolgens kan je de 2 producten van Google aan elkaar linken, net zoals Google AdWords koppelen aan Google Analytics.
Waarom zou je de 2 linken aan elkaar? Je krijgt gestructureerd de data van Search Console in Google Analytics. Bovendien werk je ook in een vertrouwde omgeving.
Om deze met elkaar te linken gaan we naar:
- ‘Rapportage‘ (in de navigatielinks)
- Selecteer: ‘Acquisitie‘ (rapportnavigatie)
- Ga naar: ‘Search Console‘ (rapportnavigatie)
- Klik op: ‘Bestemmingspagina’s‘ (rapportnavigatie)
- Klik op ‘Search Console-gegevens delen‘ (zie afbeelding hieronder)
- Binnen ‘Property-instellingen‘ scroll je helemaal naar onder
- ‘Search Console aanpassen‘
- ‘Bewerken‘
- Site in Search Console selecteren
- Koppeling toevoegen
Je komt vervolgens in Search Console. Daar staat bij ‘Alle berichten‘ een berichtgeving dat de gekozen website nu gekoppeld is aan het Google Analytics-property. Ga vervolgens opnieuw naar Analytics en herlaad de pagina.
De koppeling zou nu in orde moeten zijn.
Search Console gekoppeld aan Google Analytics
Search Console: bestemmingspagina’s
Ontdek eenvoudig hoeveel vertoningen jouw bestemmingspagina’s krijgen in de organische zoekresultaten. Hou er rekening mee dat Search Console slechts data bijhoudt van de laatste 90 dagen. Alles daarvoor is niet meer raadpleegbaar in Search Console of Google Analytics.
Wil je deze historische data toch bijhouden? Exporteer de data naar Excel en hou deze file manueel up-to-date.
Top 10 bestemmingspagina’s via Search Console (gesorteerd op vertoningen)
Klik door op een bestemmingspagina om de zoekopdrachten voor deze bestemmingspagina te bekijken
Zoekopdrachten voor specifieke bestemmingspagina
Search Console: zoekopdrachten
Om de zoekopdrachten of zoekwoorden te achterhalen waarmee vertoningen en klikken worden gehaald, ga je naar ‘Zoekopdrachten‘ bij ‘Search Console‘. Hier vind je een overzicht van alle zoekopdrachten. Enorm interessant om het zoekgedrag van jouw bezoeker in kaart te brengen alsook het bijsturen van de website.
Bovendien krijg je nog meer statistieken zoals ‘CTR‘ en ‘Gemiddelde positie‘. Je kan hier heel eenvoudig een Word Cloud van maken om het visueler voor te stellen.
Word cloud van zoekopdrachten (Search Console)