Zoekopdrachten (Site Search) in Google Analytics
Wist je dat je niet enkel en alleen de zoekopdrachten kunt nagaan in Search Console? Ook op jouw website kan je nagaan wat bezoekers zoeken. Uiteraard heb je hiervoor een zoekveld nodig.
Ook gratis cursus heeft een optie om via een zoekveld iets te zoeken. Wanneer je hier een bepaalde zoekopdracht ingeeft, kan Google Analytics dit registreren. Je moet wel een aantal stappen ondernemen alvorens deze data in Google Analytics komt.
Zoekveld op Gratis Cursus (zoekende naar een cursus Excel)
In deze les leren we:
Site Search / zoekopdrachten instellen
Zoekopdrachten op site raadplegen
Zoektermen gebruiken om website te verbeteren
Site Search / zoekopdrachten instellen
Om de zoekopdrachten op jouw website te consulteren, moeten we dit eerst configureren in Google Analytics. Dit doen we op dataweergave-niveau.
- Ga hiervoor naar ‘Beheer‘ en selecteer de correcte dataweergave
- Klik op ‘Instellingen weergeven‘
- Scroll naar onder en zoek ‘Site Search bijhouden‘
- Zet dit ‘AAN‘
Queryparameter ingeven, maar eerst identificeren
Als je een zoekveld op de website hebt, geef je hier iets in. Zoek dus iets op. Je zal merken dat je een nieuwe pagina krijgt en daarmee dus ook een unieke URL. Bij gratis cursus werd dit ‘www.gratis-cursus.be/?s=Excel&…‘
Op gratis cursus is de queryparameter S. Dit moet je even voor jezelf testen alvorens je dit kunt ingeven in Google Analytics.
Druk op ‘Opslaan’ om de zoekopdrachten in Google Analytics vanaf dat moment te meten.
Zoekopdrachten op site raadplegen
Om te achterhalen wat bezoekers zoeken op jouw website moeten we in Google Analytics de desbetreffende rapporten raadplegen. Eerst en vooral hebben we de nodige technische aspecten in orde gebracht (instellingen voor Site Search en Queryparameter).
In de rapportnavigatie bij ‘Gedrag‘ zoek je naar ‘Zoekopdrachten op site‘. Hier vind je 4 verschillende rapporten die je meer inzichten geven namelijk:
- Overzicht
- Gebruik
- Zoektermen
- Pagina’s
Zoekopdrachten op site: overzicht
Via het rapport ‘Overzicht‘ onder ‘Zoekopdrachten op site‘ kom je in één oogopslag meer te weten over het zoekgedrag op de website. Je krijgt o.a. gegevens over:
- Sessies met zoekopdracht
- Totaal aantal unieke zoekopdrachten
- Resultaten paginaweergaves/zoekopdrachten
- % uitstappunten zoekopdrachten
- % zoekverfijningen
- Tijd op site na zoekopdracht
- Gemiddelde zoekdiepte
Overzicht ‘Zoekopdrachten op site’ in Google Analytics
Onderaan hetzelfde rapport, krijg je nog een verdere opsplitsing namelijk op basis van ‘Site-content‘. Klik op ‘Volledig rapport weergeven‘ om het volledige rapport weer te geven. Hier krijg je meer data en heb je uiteindelijk ook meer mogelijkheden zoals geavanceerde filters, segmenten, secundaire dimensies, ..
- Zoektermen
- Zoekcategorieën voor site
- Startpagina
Zoektermen gebruiken om website te verbeteren
Hoe kan je interne zoekopdrachten gebruiken om een website te verbeteren? Dat is vrij eenvoudig. Je moet eerst en vooral te weten komen wat gebruikers zoeken op jouw website. Alsook op welke pagina ze dit exact zoeken. Vergeet niet om ook via secundaire dimensies meer te weten te komen. Ik denk spontaan aan demografische gegevens (geslacht, leeftijd, locatie, ..)
Rapport: gebruik + secundaire dimensie (leeftijd)
Identificeer welke leeftijdscategorie de meeste zoekopdrachten ingeeft. Gebruik gezond boerenverstand om te achterhalen waarom dit is.
Sessies met interne zoekopdrachten en secundaire dimensie (leeftijd)
Interne zoekopdrachten op jouw website via Google Analytics rapporteren
Interessanter is het rapport ‘Zoektermen‘. Dit rapport geeft je exact weer welke zoektermen worden ingegeven op jouw website. Gebruik de trefwoorden om aanpassingen te maken. Wil je niet enkel en alleen de top 10 zoektermen? Gebruik de functie ‘Rijen weergeven‘ rechts onderaan om alle zoektermen te achterhalen. Bovendien krijg je nog meer interessante data zoals:
- Sessies met zoekopdracht
- Totaal aantal unieke zoekopdrachten
- Resultaten paginaweergaves/zoekopdrachten
- % uitstappunten zoekopdrachten
- % zoekverfijningen
- Tijd op site na zoekopdracht
- Gemiddelde zoekdiepte
Waarom is dit rapport nu zo interessant?
Dit rapport geeft letterlijk weer wat bezoekers zoeken. In mijn specifiek geval is dit voornamelijk ‘Access‘, ‘Excel‘, ‘Word‘ en ‘Photoshop‘. Nog belangrijker is dat ik mij in de toekomst kan gaan focussen wat ik nog niet op de website heb staan zoals ‘Access‘ en ‘Photoshop‘. Bezoekers verwachten dit terug te vinden, dus ga ik hier zeker op anticiperen.
Interne zoekopdrachten op website
Rapport: pagina’s (zoekopdrachten op site)
Naast het feit dat je kan nagaan wat bezoekers zoeken, kan je ook nog zien via welke pagina’s ze dit hebben gedaan. Dit hangt heel nauw samen met de zoektermen in het vorige rapport.
Zoekopdrachten op site: pagina’s
Wil je meer inzichten per pagina? Klik op een bepaalde startpagina om de zoekopdrachten per pagina te analyseren. Gebruik deze data op de gebruikerservaring op jouw website te verbeteren.
Rapport: Zoektermen op een bepaalde pagina in Google Analytics
Veel succes!