Percentages berekenen in Excel is één van de belangrijkste en meestgebruikte formules in héél Excel, daarnaast heb je ook nog optellen in Excel. Percentages berekenen kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden.
→ Je wilt het bedrag berekenen wanneer je het totaal en het percentage kent
→ Je wilt het percentage berekenen wanneer je het totaal en het bedrag kent (bedrag van het percentage)
→ Je wilt het totaal berekenen wanneer je het bedrag en het percentage kent
→ Je wilt het verschil tussen twee verschillende getallen bereken als percentage
→ Je wilt een getal verhogen of verlagen met een gegeven percentage
Concreet voorbeeld: je wilt de BTW berekenen (6%, 12% of 21%) van een bepaald product. Je wilt dus weten hoeveel een bepaald percentage is van het bedrag.
PRO TIP: Bovenstaande formule berekent enkel het individueel BTW-bedrag. Je kan ook gemakkelijk het volledige bedrag berekenen (vb. aankoopprijs + BTW-bedrag). Dit doe je door volgende formule: =(A1*B1)+A1 of =(1000*21%)+1000 of =1000*(1+21%). Je telt hier automatisch het volledige bedrag mee op, BTW inclusief.
Concreet voorbeeld: je wilt bereken hoeveel procent (%) iemand scoorde in een test. Stel dat persoon X 37 vragen van de 52 correct heeft.
PRO TIP: Een handige shortcut key is CTRL + % om de opmaak van percentagegetallen aan te passen. Wel krijg je hier geen cijfers na de komma. Dit dien je nog zelf aan te passen via het lint.
Concreet voorbeeld: je wilt het oorspronkelijk totaal berekenen wanneer je slechts het bedrag (vb. € 500) en het percentage (vb. 15%) kent.
Concreet voorbeeld: stel dat je in de maand april 250 bezoeken krijgt op jouw website en in de maand mei zijn dit er 390. We kunnen dit uitrekenen in een bepaald percentage.
Fun fact: Je gaat dus het verschilpercentage berekenen tussen de verschillende maanden. Dit wordt ook wel MoM (Month over Month of Maand over Maand genoemd). Je kan dit ook visualiseren d.m.z. een Excel grafiek. Grafieken maken in Excel→
Concreet voorbeeld (realiteit): het is crisis en je moet besparen op jouw jaarlijks vakantiebudget. Vorig jaar had je nog gezamenlijk € 2.500 om uit te geven voor een reis. Door de crisis wil je 35% minder uitgeven aan jouw reis. (dit kan ook andersom zijn, je zakgeld wordt verhoogd met 20% wegens goede prestaties op school).
Dit waren 5 verschillende methoden/manieren om een percentage te berekenen in Excel. Heb je zelf nog toevoegingen of vragen betreffende percentage berekenen Excel? Laat het ons weten via het contactformulier
Ontdek al onze gratis cursussen op de website.
Niet gevonden wat je zocht? Contacteer ons!