Gratis Cursus

Demografische gegevens in Google Analytics

De demografie van Google Analytics wordt opgedeeld in verschillende rapporten namelijk: ‘Overzicht‘, ‘Leeftijd‘ en ‘Geslacht‘. Zeer handige rapporten om jouw doelgroep verder te analyseren en beslissingen te nemen om jouw website te optimaliseren.

De demografische en interessecategorieën inschakelen is een must om verdere inzichten te krijgen.

demografische gegevens Google Analytics

In deze les leren we:

 Demografische en interessecategorieën inschakelen

 Demografische data raadplegen in Google Analytics


Demografische en interessecategorieën inschakelen

Om de demografische en interessecategorierapporten te verkrijgen moet je eerst deze inschakelen. Dit kan je op 2 verschillende methode doen.

Methode 1:

  • Ga naar ‘Beheer
  • Kies het account waar je de rapporten wilt inschakelen
  • Kies de property waar je de rapporten wilt inschakelen
  • Klik op ‘Property-instellingen
  • Schakel onder ‘Advertentiefuncties‘ de ‘Rapporten over demografische en interessecategorieën‘ in

demografische gegevens inschakelen

Methode 2:

  • Ga naar de rapportnavigatie en klik op ‘Demografie
  • Klik op de rapportage ‘Overzicht‘, ‘Leeftijd‘ of ‘Geslacht
  • De blauwe knop ‘Inschakelen‘ indrukken om de rapporten in te schakelen

demografische en interesserapporten inschakelen

Na het inschakelen van demografische en interesserapporten moet je 24 uur wachten alvorens alle data onder de rapporten ‘Demografie‘ en ‘Interesses‘ staat. Belangrijk om te weten: de data wordt vanaf het inschakelen pas verzameld. De data wordt dus niet retroactief aangevuld.

Demografische gegevens raadplegen

Na een aantal dagen (als je wat data hebt verzameld hebt) kan je de demografische data inkijken.

Bij het rapport ‘Overzicht‘ krijg je de opdeling ‘Leeftijd‘ en ‘Geslacht‘, dit visueel weergegeven in een kolomgrafiek (leeftijd) en taartdiagram (geslacht). Het is mogelijk om andere statistieken te gebruiken namelijk:

  • Sessies
  • % nieuwe sessies
  • Bouncepercentage
  • Gemiddelde sessieduur
  • Pagina’s per sessie

Zo merk ik meteen in mijn Google Analytics data dat de personen met een hogere leeftijd (55-64 en 65+) langer op mijn website blijven en meer pagina’s per sessie raadplegen. Hieruit zou ik kunnen afleiden dat deze doelgroep volwaardige online cursussen zoekt i.p.v. slechts enkele tips & tricks.

sessieduur per leeftijd

 

Het rapport ‘Leeftijd

De leeftijden worden opgedeeld is 6 groepen:

  • 18-24
  • 25-34
  • 35-44
  • 45-54
  • 55-64
  • 65+

rapport leeftijd google analytics

Gebruik deze nuttige data om de content (teksten) op jouw website te optimaliseren. Denk aan toon of voice. Belangrijk is om je echt in te leven in de doelgroep:

  • Hoe willen ze aangesproken worden?
  • Wat is hun opleidingsniveau?
  • Welk taalgebruik hanteren ze?

Vergeet zeker niet extra Google Analytics segmenten toe te passen om nog meer inzichten te krijgen in jouw data.

 

Het rapport ‘Geslacht’

De geslachten worden opgedeeld in 2 groepen:

  • Mannen (male)
  • Vrouwen (female)

rapport geslacht google analytics

© Gratis Cursus 2020
X