Sociale media data in Google Analytics
Als je een website maakt, wil je uiteraard dat jouw berichten of pagina’s ook gelezen worden. Zichtbaarheid van jouw website is dus enorm belangrijk. In de vorige lessen zochten we uit hoe je het verkeer kanaal per kanaal kunt analyseren.
Het is ook mogelijk om bezoekers van een bepaald sociaal medium in kaart te brengen. We gaan na via welk sociaal kanaal dit is en welke pagina’s het meest gedeeld worden.
In deze les leren we:
Sociale media statistieken raadplegen (bezoekers per sociaal netwerk)
Welke URL’s (pagina’s) het meest gedeeld worden
Sociale gebruikersstroom raadplegen
Sociale media statistieken raadplegen
Om een overzicht te krijgen van alle sociale netwerken ga je naar ‘Acquisitie‘ en vervolgens naar ‘Sociaal‘. Onder ‘Sociaal‘ vind je 6 verschillende rapporten namelijk:
- Overzicht (dashboard, zie onderstaande afbeelding)
- Netwerkverwijzingen
- Bestemmingspagina’s
- Conversies
- Plug-ins
- Gebruikersstroom (vergelijkbaar met gebruikersstroom van doelgroep en gedragsstroom)
Google Analytics dashboard van sociale waarde
Kom in één oogopslag te weten hoeveel sessies via sociale verwijzingen komen alsook het bijhorend aantal conversies.
Het aantal sessies per sociaal netwerk vind je bij ‘Netwerkverwijzingen‘. Het rapport wordt meteen gerangschikt op basis van aantal sessies (aflopend). Je krijgt nog meer statistieken zoals paginaweergaven, gemiddelde sessieduur en het aantal pagina’s per sessie.
verschillende sociale media kanalen in taartdiagram
Welke URL’s het meest gedeeld worden via sociale media
Nu we weten via welk sociaal netwerk het meeste verkeer komt, willen we weten welk artikel het vaakst gedeeld wordt. Deze informatie vinden we terug bij het rapport ‘Bestemmingspagina’s‘.
vergelijking sessies via sociale verwijzingen en alle sessies (incl. sociale verwijzingen)
Je krijgt een opsomming van de top 10 meest gedeelde URL’s in de opgegeven periode (rechtsboven). Bij ‘Rijen weergeven‘ kan je de opsomming van het aantal gedeelde URL’s verhogen. Ook hier krijg je weer meer dan enkel de gedeelde URL’s (paginaweergaven, gemiddelde sessieduur en pagina’s per sessie).
top 10 meeste gedeelde URL’s via sociale media
Sociale gebruikersstroom raadplegen
Kom te weten hoe bezoekers door jouw website navigeren. De pagina’s die ze bekijken alsook in welke volgorde ze worden geraadpleegd. Dit uiteraard vanuit een bepaald sociaal netwerk. Dat is ook het verschil tussen de gebruikersstroom van de doelgroep en de gedragsstroom.
Sociale gebruikersstroom vind je onder ‘Acquisitie‘, ‘Sociaal‘ bij ‘Gebruikersstroom‘.
sociale gebruikersstroom van alle sociale netwerken