Gebruikersstroom – Google Analytics
De gebruikersstroom in Google Analytics is een zeer visueel rapport. Het geeft een grafische visuele van alle paden die gebruikers hebben gevolgd. Selecteer een dimensie (denk aan: medium, plaats, bestemmingspagina, …) en ga aan de slag!
Krijg een overzicht van welke pagina’s er zijn geraadpleegd, waar bezoekers de website verlaten hebben, als het ware een verkeersanalyse van jouw website.
In deze les leren we:
Rapport gebruikersstroom raadplegen
Analyses maken met gebruikersstroom
Gebruikersstroom rapport raadplegen
Om een visuele weergave te krijgen van de verkeersanalyse op jouw website ga je naar ‘Doelgroep’ en klik je verder op ‘Gebruikersstroom‘. Standaard is ‘Land‘ geselecteerd en wordt de grafische weergave hierop gebaseerd.
Je kan echter verschillende dimensies toepassen:
- Demografische gegevens (land, locatie)
- Kanalen (organisch, betaald, verwijzend, direct)
- Bestemmingspagina’s
Wat nog standaard is ingesteld zijn het aantal interacties (dat zijn er 3). Het is wel mogelijk om extra interacties toe te voegen door op de pijl te klikken.
Het rapport ‘Gebruikersstroom‘ en ‘Gedragsstroom‘ lijken erg op elkaar, het grote verschil zit bij het rapport ‘Gedragsstroom’. Daar worden ook gebeurtenissen en inhoudsgroepen opgenomen.
Wil je geen opdeling binnen 1 dimensie (meerdere items)? Klik op het tandwiel en geeft een voorkeur op bij ‘Expressie’ en klik op ‘Toepassen‘.
Gebruikersstroom met aangepaste dimensie-items
Vergeet ook geen segmenten toe te voegen om deze visualitie nog verder te analyseren. Ook het toepassen van de ‘Vergelijken met’ bij de datakiezer geeft meer inzichten (uitgedrukt in percentages).
Analyses maken met gebruikersstroom
Zoals je ziet geeft Google Analytics de connecties tussen dimensies zoals ‘Land‘ en pagina’s. Je kan ook 1 bepaald punt markeren zodat het eenvoudiger analyseren is.
Een punt markeren in de gebruikersstroom doe je als volgende:
Zoekverkeer via dit punt markeren
Zoekverkeer via bepaalde pagina gemarkeerd. Dit maakt het analyseren eenvoudiger.