Google Analytics doelen aanmaken
Alvorens we aan de slag gaan met Google Analytics doelen te implementeren, moeten we eerst goed nadenken wat nu eigenlijk doelen zijn. Waarvoor dienen doelen en waarom zouden we deze implementeren in ons Google Analytics account?
In het boek van Philip Kotler, Principes van de Marketing, staat dat elke onderneming een plan moet hebben met marketingdoelstellingen. Dit is ook van toepassing in online marketing. Net omdat in online marketing alles hypermeetbaar is in tegenstelling tot traditionele marketing.
In deze les leren we:
Doelen definiëren
Doelen implementeren in Google Analytics
Doelen controleren
Google Analytics doelstellingen definiëren
In Google Analytics kunnen we het onderscheid maken tussen verschillende soorten doelen. Zo heb je zachte (micro) of harde (macro) conversies. Het onderscheid zit in de waarde van het doel. Zo heeft een zachte conversie eerder een ondersteunde rol tot een harde conversie.
Zachte conversies:
- PDF downloaden
- Bezoek op bepaalde pagina
- X-aantal pagina’s geraadpleegd
- X-aantal minuten op website
Harde conversies:
- Aankopen / bestelling
- Invullen van formulier
Doelen implementeren in Google Analytics
Ga naar Google Analytics en klik op ‘Beheer‘ en vervolgens op ‘Doelen‘.
Hier krijg je de mogelijkheid om een nieuw doel te definiëren en toe te voegen. Hou er rekening mee dat je maximum 20 doelen kunt aanmaken per dataweergave.
Je krijgt de optie om jouw doel een naam te geven. Afhankelijk van het type doel (zachte, harde) begin ik met een andere letter. Zo start ik een zachte conversie steeds met ‘A/ ‘ en een harde conversie steeds met ‘B/ ‘. Dit is absoluut niet nodig, maar maakt het voor mezelf wel duidelijker.
Vervolgens moet je het type doel opgeven:
- Bestemming
- Duur
- Pagina’s/schermen per sessie
- Gebeurtenis (event)
- Slim doel
Optioneel: je kan jouw ingestelde doelen een bepaalde waarde geven als je dat wil. Stel dat je gemiddeld uit 10 offerte-aanvragen € 5.000 omzet haalt, kan je eenvoudig € 500 per voltooid offerte-aanvraag invullen.
Google Analytics doelen verifiëren
In Google Analytics kan je meteen feedback krijgen om te controleren of jouw aangemaakt doel werkt. Dit doen we door in de rapportnavigatie naar ‘Realtime‘ te gaan. Ga daarna naar de tab ‘Conversies‘
Historische data in Google Analytics
Heb je al historische data, maar nog nooit Google Analytics doelen ingesteld? Geen nood, je kan heel eenvoudig verifiëren of de aangemaakte doelen werken. Tijdens het aanmaken van een doel klik je op ‘Dit doel verifiëren‘.
Google Analytics geeft meteen feedback op basis van alle historische data die voldoet aan jouw vereisten (doel). Je krijgt te zien hoeveel procent voldoet aan de voorwaarden van de afgelopen 7 dagen.