Google Analytics geografische rapporten
Weet je waar jouw bezoekers vandaan komen? Weet je van welke plaats het meeste aantal conversies (voltooide contactformulieren, offerte aanvragen) vandaan komt? Google Analytics geeft meteen raadt!
Ga aan de slag met volgende vraagstukken:
- Analyseer verkeer locatie per locatie
- Doelen vergelijken voor verschillende regio’s
In deze les leren we:
Geografische rapporten raadplegen
Conversies per locatie
Demografische gegevens per locatie
Geografische rapporten raadplegen
De geografische rapporten zijn verstopt in de rapportnavigatie onder ‘Doelgroep‘ en vervolgens ‘Geo‘. Kies daar ‘Locatie‘ om een overzicht te krijgen van alle locaties.
Google Analytics kan geografische data makkelijk opdelen in volgende groepen:
- Landen
- Plaatsen
- Continenten
- Subcontinenten
Het is mogelijk om op elk land door te klikken om meer data te krijgen per land. Er wordt meteen een opsplitsing gemaakt per plaats (gemeente of stad). Standaard wordt er gesorteerd op hoogste aantal ‘Sessies‘. Ook hiermee kan je altijd spelen door op andere criteria te sorteren zoals ‘Gemiddelde sessieduur‘.
Een enorm handig en eenvoudig rapport om te verkrijgen als je een opdeling per land of plaats wilt.
Conversies per locatie
Een overzicht krijgen per locatie is handig en zeer leerzaam. Ben je een lokale handelaar of zoek je enkel en alleen klanten in een bepaalde regio? Ga het meteen na in Google Analytics. Uiteraard wil je ook weten waar de contactaanvragen vandaan komen en welke locatie (land, plaats, continent, …) het beste presteert?
Ga daarom opnieuw naar ‘Geo‘ en klik op ‘Locatie‘. Ik wil dit in mijn geval nagaan voor België en Nederland (mijn website is in het Nederlands).
Merk op dat 84,56% van al het verkeer van België afkomstig is. Dit is 15,44% voor Nederland. Wat mij vooral opvalt is dat Nederlanders gemiddeld langer op de website blijven namelijk 1 minuut 13 seconden in tegenstelling tot slechts 59 seconden voor Belgen. Het conversieratio (doel: 5+ minuten) ligt hoger voor Nederland (6,18%). In België is dit 4,92%.
Wil je zelf doelen instellen om het engagement te meten van jouw bezoekers? → doelen aanmaken
Geografische data voor Google AdWords
Ook deze data is een goudmijn voor Google AdWords campagnes. Start vandaag nog een Google AdWords campagne om online leads te generen → gratis cursus Google AdWords
Demografische gegevens per locatie
Nu we weten hoe je conversies per locatie vergelijkt, kunnen we ook secundaire dimensies toevoegen aan geografische locaties. Boven de bekende ’tabelvorm’ vind je de knop ‘Secundaire dimensie‘
Hier kan je een extra dimensie (bv. leeftijd) aan de primaire dimensie (plaats) koppelen zodat je nog meer inzichten krijgt.
Ik voegde ook nog een extra geavanceerde filter toe (sessies groter dan 99) op volgend rapport te krijgen:
Ook hier valt meteen op dat voornamelijk de website www.gratis-cursus.be bezocht wordt in Antwerpen, Brussel en Gent alsook bij een vrij jonge doelgroep (18-34 jaar). Voornamelijk jongeren zijn op zoek naar gratis cursussen.