Gratis Cursus

Google Analytics gedrag en engagement

Visibiliteit is enorm belangrijk op het internet. Je moet instappunten (wegen die leiden naar jouw website) creëren om bezoekers aan te trekken. Eens een bezoeker op de website is er 2% kans dat die effectief een conversie voltooid (actie onderneemt dat jij belangrijk vindt). 98% van alle bezoekers converteren dus niet!

Daarom is het noodzakelijk om het engagement te berekenen van de bezoekers op jouw website. Gelukkig verzamelt Google Analytics ontzettend veel data alsook het engagement.

In deze les leren we:

 Nieuwe versus terugkerende bezoekers

 Frequentie

 Engagement en bezoekdiepte

Nieuwe versus terugkerende bezoekers

De data wordt als volgt verzameld door Google: Google Analytics gebruikt cookies op het gedrag in kaart te brengen. Elke cookie is gespecificeerd per browser en apparaat dat gebruikt wordt. Wanneer iemand een ander toestel gebruikt (en niet ingelogd is op de website, indien mogelijk) word je als ‘New visitor‘ gerekend. Net hetzelfde als jouw cookies verwijderd.

Als je weet dat bij nieuwe bezoekers de kans enorm klein is dat ze effectief overgaan tot actie (gemiddeld 2%)  moeten we ervoor zorgen dat deze opnieuw op de website komen. Het engagement van terugkerende bezoekers ligt vele malen hoger.

  • Ga naar de rapportnavigatie en klik op ‘Doelgroep
  • Klik op menu ‘Gedrag
  • Er worden meteen 3 verschillende rapporten aangereikt namelijk: ‘Nieuwe versus terugkerende bezoekers‘, ‘Frequentie en geschiedenis‘ en ‘Engagement

Het rapport ‘Gebruikerstype‘ raadplegen

Je merkt meteen een hogere interactie bij de terugkerende bezoekers op basis van een ingesteld doel (5+ pagina’s geraadpleegd). Als je een webshop hebt, kan je hier ook het aantal transacties vergelijken per gebruikerstype.

 

Een visualisatie (taartdiagram) maakt het aandeel van terugkerende bezoekers nog duidelijker

De reden waarom dit rapport zo belangrijk is, is omdat je nieuwe bezoekers opnieuw kunt retargetten via Google AdWords (remarketing). Wil je weten hoe je dat doet? Volg onze gratis cursus Google AdWords

Frequentie

Nu we het onderscheid weten tussen nieuwe en terugkerende bezoekers, kunnen we nog verder gaan. We gaan na hoe vaak iemand opnieuw de website raadpleegt en hoeveel dagen dat geleden is sinds de laatste sessie.

Frequentie (aantal sessies) zonder segment

Sinds het grootste aandeel van de bezoekers slechts 1 sessie heeft, krijgen we een vertekend beeld op de grafiek. Door een segment toe te voegen, kunnen we het aantal sessies groter dan 1 instellen.

Segment aangemaakt met voorwaarde: ‘Aantal sessies > 1‘.

Frequentie (aantal sessies) met segment

 

Engagement en bezoekdiepte

Hoelang blijven bezoekers gemiddeld op jouw website? Via het rapport ‘Engagement‘ kom je dit te weten. Hou er rekening mee dat Google Analytics de sessieduur niet kan meten wanneer een bezoeker slechts één pagina bekijkt. Een gebruiker moet minstens 2 pagina’s raadplegen alvorens de gemiddelde sessieduur kan gemeten worden.

 

Ook hier kan je weer een segment toevoegen zoals ‘Alle bezoekers‘ en ‘Mobiel verkeer‘ en de vergelijking maken.

Bezoekdiepte van bezoekers

Hoe ver gaan bezoekers het zoeken op jouw website? Heb je een webshop of een informatieve website? Is er een bepaalde logische flow die gevolgd moet worden om een product te bestellen? De gemiddelde bezoekdiepte is enorm afhankelijk van het type website.

Een mogelijke logische flow voor een webshop (4 of meer pagina’s raadplegen):

  • Homepage → categorie pagina → detail pagina → bestellen

TESTIMONIAL

Gratis Cursus is ook op smartphone/tablet te raadplegen. Zo kun je waar je maar wil, op een leuke en relaxte manier je vaardigheden verbeteren!

Chloe van dosselaar

Chloë van Dosselaar

Designer

GRATIS UPDATES ONTVANGEN?

    top
    © Gratis Cursus 2020
    X