Google AdWords data in Google Analytics
Heb je een Google AdWords campagne om meer traffic te halen of meer aanvragen te genereren? Koppelde je al Google Analytics en Google AdWords aan elkaar? Nee? Of heb je nog geen Google AdWords account?
In deze les koppelen we Google AdWords aan Google Analytics. We bekijken alle achterliggende statistieken in Google Analytics alsook het analyseren van conversies die niet geïmporteerd zijn in Google AdWords.
Weet je niet wat Google AdWords is? Geen nood → volg onze gratis cursus Google AdWords
In deze les leren we:
Google AdWords koppeling
Google AdWords rapporten raadplegen
Google AdWords koppeling
Eerst en vooral, waarom zouden we Google AdWords en Google Analytics koppelen? Er zijn verschillende voordelen verbonden aan het koppelen van de twee producten:
- Eenvoudig doelen importeren
- Google AdWords campagne analyseren zonder toegang tot AdWords
- Extra rapportage (boomdiagrammen)
- Meerdere AdWords accounts in 1 dataweergave (indien koppelingen aanwezig zijn)
Google AdWords linken aan Google Analytics
- Ga naar ‘Beheer‘
- Selecteer het juiste ‘Account‘
- Selecteer de juiste ‘Property‘
- Onder productontwikkelingen klik je op ‘AdWords-links‘
- + Nieuwe linkgroep
- Selecteer jouw Google AdWords account
Google AdWords rapporten raadplegen
De Google AdWords rapporten vind je bij ‘Acquisitie‘ onder ‘AdWords‘. In totaal zijn er 11 verschillende rapporten die je kan inzien namelijk:
- Campagnes
- Boomdiagrammen
- Sitelinkextensies
- Bodaanpassingen
- Zoekwoorden
- Zoekopdrachten
- Uur van de dag
- Uiteindelijke URL’s
- Displaytargeting
- Videocampagnes
- Shopping-campagnes
Net zoals in Google AdWords kan je ontzettend veel data uit deze handige rapporten halen. Enkel ‘Boomdiagrammen‘ is een visuele weergave die je niet zal vinden in Google AdWords.