Overzicht gedrag in Google Analytics
We analyseerden onze doelgroep in één van de vorige hoofdstukken (geslacht, leeftijd, interesses) en we weten via welke kanalen bezoekers op onze website komen. Nu gaan we nog een stap verder om het gedrag van de bezoeker in kaart te brengen.
Met deze rapporten komen we meer te weten over:
- Welke pagina’s bekijken bezoekers en hoeveel paginaweergaven in totaal?
- Zoeken ze specifieke pagina’s of onderwerpen?
- Klikken bezoekers op advertenties? (AdSense, indien aanwezig)
- Hoe snel is jouw website voor de bezoekers?
- Welke flow volgen bezoekers?
In deze les leren we:
Overzicht dashboard raadplegen en analyseren
Navigeren naar andere rapporten
Overzicht dashboard raadplegen en analyseren
Het rapport (dashboard) ‘Overzicht‘ van gedrag vind je in de rapportnavigatie onder ‘Gedrag‘ daarna klik je op ‘Overzicht‘.
Overzicht gedrag in Google Analytics (segment toegepast: hostnaam)
Kom o.a. te weten hoeveel (unieke) paginaweergaven je hebt. Alsook gemiddelde tijd op een pagina, bouncepercentage en uitstappercentage. Als je gebruik maakt van Google AdSense (advertentie ruimte aanbieden op website) krijg je hier ook een overzicht van namelijk: opbrengst, aantal paginavertoningen en het aantal bekeken advertentieblokken.
Overzicht top 10 pagina’s met hoogst aantal paginaweergaven
Gebruik de linkernavigatie (opsomming hieronder) om eenvoudig een overzicht te krijgen van het desbetreffende rapport. Steeds de top 10:
- Site-content
- Zoekopdrachten op site
- Gebeurtenissen
- AdSense
Navigeren naar andere rapporten
Om naar een gerelateerd rapport te navigeren, klik je op ‘volledig rapport weergeven‘. Je wordt meteen doorverwezen naar het desbetreffende rapport waar je niet meer gelimiteerd bent tot de top 10 resultaten.
volledig rapport weergeven vanuit het overzicht
Al deze rapporten zijn uiteraard ook terug te vinden onder ‘Gedrag‘ in de rapportnavigatie. Hier heb je meer mogelijkheden om geavanceerde filters toe te voegen of extra segmenten.