Gratis Cursus

Site-content, pagina’s in Google Analytics

Welke pagina’s bekijken bezoekers op jouw website? Of nog leuker: hoeveel pagina’s bekijken ze? Misschien wel minder leuk: welke pagina’s bekijken ze net niet? Haken bezoekers af bij bepaalde pagina’s? En welke pagina’s creeëren instappunten en dus bezoekers?

4 verschillende rapporten staan klaar om al deze vragen te beantwoorden. Ga er snel mee aan de slag in Google Analytics.

In deze les leren we:

 Site-content raadplegen

 Statistieken van pagina’s analyseren

 Bestemmingspagina’s raadplegen

 Uitstappagina’s vinden

Site-content raadplegen

Meer informatie over welke pagina’s bezoekers raadplegen vind je in de rapportnavigatie ‘Gedrag‘ en daarbij bij ‘Site-content’. Hieronder vind je 4 verschillende rapporten namelijk:

  • Alle pagina’s
  • Gedetailleerd inhoudsrapport
  • Bestemmingspagina’s
  • Uitstappagina’s

 

Statistieken van pagina’s analyseren

Een overzicht van alle pagina’s op de gehele website vind je bij ‘Alle pagina’s‘. Een voorwaarde hier is dat de pagina minstens 1 keer moet geraadpleegd zijn alvorens deze in de lijst komt te staan. Pagina’s die niet bezocht zijn, worden niet opgenomen in deze lijst.

Standaard worden er 10 pagina’s weergegeven, gerangschikt op paginaweergeven (aflopend). Het is mogelijk om meer rijen weer te geven rechtsonderaan.

Naast het aantal paginaweergaven krijg je nog meer statistieken zoals (zie afbeelding hieronder):

  • Unieke paginaweergaves
  • Gem. tijd op pagina
  • Instappunten (bestemmingspagina’s)
  • Bouncepercentage
  • Uitstappercentage (uitstappagina’s)
  • Paginawaarde (indien ingesteld)

 

Alle pagina’s in Google Analytics

Bekijk deze lijst grondig om te begrijpen dat dit overzicht de top 10 is van meest populaire pagina’s. Deze lijst is niet gelijk aan de bestemmingspagina’s (instappunten). Dit komt omdat 1 bezoekers meerdere keren dezelfde pagina kan raadplegen.

Navigatie-overzicht in Google Analytics

Via het navigatie-overzicht kom je meer te weten over:

  • Instappunten: het totaal aantal bezoekers dat via deze pagina binnenkomt (%)
  • Vorige pagina’s: pagina’s die voor de huidige selectie werden geraadpleegd (%) (samen met instappunten moet dit 100% zijn). Vorig paginapad geeft je meer informatie over welke pagina’s dit exact waren
  • Uitstappunten: het totaal aantal bezoekers dat de website verlaat (%)
  • Volgende pagina’s: pagina’s die na de huidige selectie werden geraadpleegd (%) (samen met uitstappunten moet die 100%). Volgend paginapad geeft je meer informatie over welke pagina’s dit exact zijn.

Bestemmingspagina’s raadplegen

Bestemmingspagina’s zijn enorm belangrijk. Waarom? Ze zorgen namelijk voor de bezoekers. Wanneer iemand op een bepaalde websitelink klikt, via eender welk kanaal, komen ze op jouw website terecht. Zo ontstaat er een sessie voor die bestemmingspagina. Bestemmingspagina’s worden ook wel eens instappunten genoemd.

Bestemmingspagina’s in Google Analytics 

Selecteer een periode en vergelijk deze met een andere periode om te analyseren om een bepaalde pagina meer of minder verkeer brengt. Gebruik hiervoor de kalender rechtsboven.

Bestemmingspagina vergelijken in bepaalde periode (meer of minder verkeer?)

Uitstappagina’s vinden

Ooit moeten bezoekers de website opnieuw verlaten. Enkel is de vraag hier: op welke pagina is dat? Via het rapport: ‘Uitstappagina’s‘ krijg je hier een duidelijk antwoord op. Dit is zeer interessant om na te gaan voor elke website.

Zeker voor e-commerce websites (webshops). Verlaten bezoekers de website tijdens het aankopen? Zo ja, wat kan de reden hiervan zijn? Onderzoek dit en verbeter jouw website om een betere ervaring aan te bieden!

Uitstappagina’s in Google Analytics

TESTIMONIAL

Gratis Cursus is ook op smartphone/tablet te raadplegen. Zo kun je waar je maar wil, op een leuke en relaxte manier je vaardigheden verbeteren!

Chloe van dosselaar

Chloë van Dosselaar

Designer

GRATIS UPDATES ONTVANGEN?

    top
    © Gratis Cursus 2020
    X