Gratis Cursus

Technische analyse – Google Analytics

Wist je dat Google Analytics naast demografische en geografische gegevens ook technologische kenmerken verzameld per gebruiker? Onder ‘Doelgroep‘ vind je de categorie ‘Technologie‘ terug. De twee rapporten, ‘Browser en besturingssysteem‘ en ‘Netwerk‘, geven je enorm veel inzichten in welke technologische kenmerken jouw bezoekers vertegenwoordigen.

Deze rapporten moeten geanalyseerd worden om jouw website bij te sturen en user experience (UX) te bevorderen.

In deze les leren we:

 Browser en besturingssysteem (schermresolutie, schermkleuren, ..)

 Netwerken (serviceprovider en hostnamen)

 Spam filteren uit Google Analytics via valide hostnamen

Browser en besturingssyteem (schermresolutie, schermkleuren, ..)

Meer technische kernmerken van jouw bezoekers vind je bij ‘Doelgroep‘ → ‘Technologie‘. Kom te weten welke browser de gebruikers hanteren of waar het eventueel fout gaat. Is de website wel goed genoeg geoptimaliseerd voor bepaalde browsers? De achterliggende statistieken geven je meer uitleg:


Ook hier kan je per browser een conversie (harde of zachte conversie) selecteren om te vergelijken welke browser het beste scoort. Vergeet ook geen extra secundaire dimensies toe te voegen om dieper in de data te duiken .

Ga dit ook voor volgende technische kenmerken na:

  • Besturingssysteem
  • Schermresolutie
  • Schermkleuren
  • Flash-versie


Voornamelijk schermresolutie is een interessant rapport waar je veel data uit kunt halen. Gebruik dit rapport om de website grafisch aan te passen zodat op elke resolutie optimaal werkt.

Netwerken (serviceprovider en hostnamen)

Een rapport over serviceproviders (internetproviders) vind je bij ‘Netwerk‘. In het begin lijkt dit een vrij saai rapport, tot je even verder kijkt in de data.

Concreet voorbeeld: komen mensen op die op een (hoge)school zitten ook op mijn website? Volgen ze een bepaalde cursus en welke pagina bezoeken ze?

Via de geavanceerde filter zoek ik op ‘school‘ of ‘hogeschool‘ en kom tot volgende resultaten:

Dit is uiteraard niet de enige toepassing voor dit rapport. Je kan ook nagaan of bepaalde bedrijven jouw website hebben bezocht. Via de geavanceerde filter haal je makkelijk data uit dit rapport.

Hostnamen

Dit rapport lijkt minder belangrijk te zijn vergeleken met het rapport van serviceproviders. Niets is minder waar. Dit rapport is extreem belangrijk geworden sinds maanden geleden. Meer en meer krijgt Google Analytics te maken met SPAM en GHOST traffic (verkeer). Door het rapport ‘Hostnaam’ te gebruiken en jouw website (domeinnaam) te selecteren, kunnen we een nieuwe filter instellen.

Wat kan je verwachten in dit rapport:

  • Scraping websites
  • Staging websites
  • Vertaal websites
  • Subdomeinen
  • Tools

hostnaam Google Analytics

Hostnaam als filter om spam en ghost traffic te vermijden in Google Analytics

Ik adviseer om eerst een Google Analytics segment aan te maken om de toekomstige filter te testen. Met een segment isoleer je gegevens uit een grotere dataset.


2 segmenten toegepast op de volledige dataset namelijk ‘Alle gebruikers‘ waaronder dus ook alle hostnamen. Het ander segment is een beperking van een aantal valide hostnamen waaronder www.gratis-cursus.be en www.youtube.com. Je merkt een verschil in het aantal sessies. Alle spam is nu gefilterd uit Google Analytics.


Een filter instellen om spam en ghost traffic uit Google Analytics te halen doe je als volgt. Aangepast filtertype waar je enkel valide ‘Hostnamen‘ opneemt zoals jouw eigen domeinnaam en eventueel subdomeinen (indien van toepassing). Gebruik een pipe (verticale streep) om de domeinnamen van elkaar te scheiden. Meer informatie over filters → filters instellen

TESTIMONIAL

Gratis Cursus is ook op smartphone/tablet te raadplegen. Zo kun je waar je maar wil, op een leuke en relaxte manier je vaardigheden verbeteren!

Chloe van dosselaar

Chloë van Dosselaar

Designer

GRATIS UPDATES ONTVANGEN?

    top
    © Gratis Cursus 2020
    X